ICM 429 DERSİ GENEL BİLGİLER


Ders Bilgileri
 
Dersin Adı : İNSAN VE MEKAN İLİŞKİSİ
Dersin Kodu : ICM 429
Dersin Türü : ZORUNLU
Dersin Aşaması : 1.AŞAMA (Lisans)
Dersin Yılı : 4.YIL
Dersin Dönemi : GÜZ (16 hafta)
Dersin AKTS Kredisi : 3
Eğitici(ler)nin Adı : Bölüm Eğiticileri
Dersin Öğrenme Kazanımları : Öğrencinin; insan ölçüleri (antropometrik ölçüler), ergonomi, insan-çevre ilişkisi(uzaklık kavramı), mekan tanımı ve tarihsel süreçte biçimlenişini etkileyen bireysel ve toplumsal  faktörler, mekan türleri ve düzenleme ilkeleri,mekanı tanımlayan mimari bileşenler ve donatılar,mekan algısını değiştiren boyut,oran, renk, doku gibi bileşenler ile ilgili teorik bilgiler hakkında donanımlı hale gelmesi.Tüm detaylarıyla bu başlıklar altında verilen bilgilerin tasarıma yansıtılması.
Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)
Dersin Önkoşulları : Temel iç mimarlık kavramlarını öğrenmiş olmak, iç mimarlık pratiği hakkında temel bilgilere sahip olmak
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok
Dersin Amacı : İç mekan oluşumuna katılan tüm bileşenlerin ilişkilerini çeşitli ölçeklerde araştırarak,bu mekanlarda insan boyutlarına uygun ve gereksinimleri karşılayabilen tasarımlar üretebilme,iç ve dış mekan ilişkisini birlikte düşünme becerisinin edinilmesini sağlamak
Dersin İçeriği : İnsan ölçüleri (antropometrik ölçüler), ergonomi, insan-çevre ilişkisi(uzaklık kavramı), mekan tanımı ve tarihsel süreçte biçimlenişini etkileyen bireysel ve toplumsal  faktörler, mekan türleri ve düzenleme ilkeleri,mekanı tanımlayan mimari bileşenler ve donatılar,mekan algısını değiştiren boyut,oran, renk, doku gibi bileşenler ile ilgili teorik bilginin aktarılması.Tüm detaylarıyla bu başlıklar altında verilen bilgilerin tasarıma yansıtılmasına yönelik örneklerin incelenmesi.

Dersin Dili : Türkçe
Dersin Yeri : Derslik
Ders Planı
Hafta Konu
Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Tanışma. Ders içeriğinin konuşulması, mekan kavramı ile ilgili araştırma ödevi   Sözlü anlatım, tartışma
2 İnsan Mekan ilişkilerine giriş: Ders içeriği,Pprogram, Mekanın Tanımı,Mimari Mekan kavramı Sözlü anlatım, tartışma
3 Mekan: Mekan türleri,Mekan Bileşenleri, Mekanı tanımlayan yatay-düşey elemenlar, Mimari Mekanın nitelikleri   Sözlü anlatım, tartışma
4 Oranlama Sistemleri: Altın Oran, Modulor, Ken   Sözlü anlatım, tartışma
5 Antropometri: İnsan Boyutları, İnsanın Antropometrik boyutalrı, modulor   Sözlü anlatım, tartışma
6 Antropometri: İnsan gereksinimleri, Mimarlıkta İnsanın Antropometrik boyutlarının önemi, İnsan vücut ölçülerinin mimarlıkta kullanılması.   Sözlü anlatım, tartışma
7 İnsan mekan: İnsan- çevre ilşikileri, bina düzeyinde yapay çevreyi oluşturan ortam özellikleri, eylemler açısından mekanın sahip olması gereken uygunluk koşulları,yapay çevedeki fiziksel ve psikolojik koşullar   Sözlü anlatım, tartışma
8 Ara sınav   Uygulama
9 Mekan-algı: Algı , Algılama, Mekan algısı   Sözlü anlatım, tartışma
10 Mekan- Yüzey : Mekanda yüzey organizasyonları, Dominant, Birleşik, Sıralı, Ritmik, Gruplanmış, Toplu, Simetrik, Proporsiyon, Serbest formlar   Sözlü anlatım, tartışma
11 Mekanda Sınır Öğeleri: Malzeme, renk, Doku, düşey bileşenler, yatay bileşenler   Sözlü anlatım, tartışma
12 Mekan Yüzeylerinde Malzeme : Ahşap, plastik, taş, cam, tekstil   Sözlü anlatım, tartışma
13 Mekan-malzeme: Konut mekanlarındaki yüzeylerde kullanılan(domestik) malzemeler.   Sözlü anlatım, tartışma
14 Mekanda Akıllı Yüzeyler   Sözlü anlatım, tartışma
15 Örneklerin İncelenmesi   Sözlü anlatım, tartışma
16/17 Final sınavı   sınav
   
 
Önerilen Kaynak ve Okumalar    
Kaynak Türü   Kaynak Adı    
Ders Notu ve Kitaplar : Francis DK Ching, 'Form- Space- Order(Çev: Sevgi Lökçe),YEM Yayınları /  Loos Adolf,' Mimarlık Üzerine', çev. Alp Tümertekin, Nihat Ünler, Janus yayıncılık, 2015 / Brooker Graeme, Stone Sally,' İç Mekan Tasarımı Nedi'r, çev. Zeynep Yazıcıoğlu Halu, Yem yayın, 2011 / Ünügür,M.,Hacıhasanoğlu,O.,Turgut,H.,(1997).Culture and Space in Home Environment, Globus-Dünya Basınevi, İstanbul.
   
   
   
Diğer Kaynaklar : Internet bazlı kaynaklar
   
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri    
    Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı  Katkı Yüzdesi
        Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.)       
        Ödev/Proje/Diğer      
      Toplam 100
    Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı      
    Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi      
    Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı      
Toplam 100
     
 Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
  No  Temel Öğrenme Kazanımı   Katkısı*
  1 Gereksinimlerini karşılayabilen mekanlar tasarlayabilmek 1
  2 İç mekan tasarımlarını mekanın 'geçmiş' bağlamını koruyarak yada atıfta bulunarak oluşturabilmek 5
  3 Projelerinde mekan için doğru renk ve malzeme seçimi yapabilmek 12
  4 Mekan tanımı, kavramı ve tarihini anlatabilmek
9
  5 Verilen araştırma konularında hazırladıkları sunumlarla bilgileri derleme ,özetleme,yazılı ve sözlü olarak ifade etme becerisine sahip olabilmek 2
  6 Mezuniyet sonrasında hazırladıkları sunumları reel l ortamlarda sunabilecek ve projeleri için konsept ve bağlam oluşturmak için kulanabilecekler. 11
          
   

Comments